همسوئی سه جانبه چین ، روسیه و ایران

همسوئی سه جانبه چین ، روسیه و ایران

و  خطر رویاروئی شرق و غرب بر سر پر اهمیت ترین کشور خلیج فارس

6 دی 1398

اگر چه در منطقه آسیا بیشتر تمرکز بر اتحادهای چند جانبه مربوط به شرکای آمریکا معطوف می گردد، اما مناسبات دیگری هم در منطقه وجود دارد و قویتر هم وارد می شود. یکی از این مناسبات به روابط بسیار نزدیک چین، روسیه و ایران مربوط می شود. این روابط نشان دهنده افزایش ارتباطات موجود میان سه کشور و همسوئی و همگرائی آنها در مقابل غرب بویژه آمریکا می باشد. این مناسبات در هفته های اخیر با توجه به رزمایش دریائی سه کشور و برگزاری اولین رزمایش دریائی مشترک در حال انجام ، مورد توجه قرار گرفته است. از 27 دسامبر 2019 یک رزمایش با نام ” کمربند امنیتی دریائی ” در حال انجام می باشد. گزارش های جداگانه هم درباره اینکه تهران و پکن در حال بررسی و امضاء پیش نویس همکاری بلند مدت نظامی هستند، منتشر شده است. جدای از آنچه علناً گفته می شود یا نمی شود ، مسائی حائز اهمیت ژئوپولتیک برای این گروه سه عضوی مشهور می باشد ، رابطه خصمانه این سه نظام حکومتی با سیاست خارجی و سیاست اقتصادی آمریکا.

فعالیتهای روسیه ، چین و ایران در این زمینه هم قابل توجه است. روسیه ابتکار عمل مختص خود مرسوم به ” امنیت جمعی در خلیج فارس ” را معرفی کرده که از حمایت چین برخوردار می باشد.

ایران هم قصد دارد طرح موسوم به امید تلاشی برای صلح هرمز را پیش می برد که به گفته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی قرار نیست هیچ قدرت خارجی در آن شامل شود و اتحادی مختص کشورهای منطقه است. از دیدگاه جمهوری اسلامی رزمایش سه جانبه این پیام استراتژیک به آمریکا بویژه اسرائیل را ارسال می کند که سه کشور نقطه استراتژیک معناداری در روابط خود و رابطه با منافع مشترک یا همان منافع ملی رسیده اند.

برای آمریکا که قدرت جهانی می باشد و چین که احتمال می رود تا سال 2030 قدرت آینده جهانی گردد ایران و خلیج فارس و شاه لوله های نفتی و گازی این منطقه بسیار با اهمیت است.

اگر آمریکا از ملت آزادیخواه ایران در مبارزاتشان حمایت ننماید و خط ترامپ در کاخ سفید به دنبال مذاکرات برود آمریکا از نظر ژئوپولتیک در برابر چین و روسیه بازنده خواهد گردید اما اگر از مبارزات ملت ایران حمایت شود و نظامی مردم سالار و طرفدار غرب در ایران قدرت را در دست گیرد دیگر چین و روسیه نمی توانند به این سادگی به آبهای گرم خلیج فارس دسترسی پیدا نمایند.

زنده باد ایران و مردم ایران

زنده باد یکپارچگی و وحدت ملی ایران

گروه وحدت ملی ایرانیان اروپا

مدیر سیاسی دکتر فریبرز صارمی

پژوهشگر روابط بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *